Παρασκευή, 1 Μαΐου 2009

JOEL MEYEROWITZ

“Πέρα από το συνηθισμένο. 1970-1980”
(Joel Meyerowitz (USA)
Στα πλαίσια του θεματικού κύκλου «Μεγάλοι Δημιουργοί» του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης παρουσιάστηκε η έκθεση του Joel Meyerowitz «Πέρα από το συνηθισμένο. 1970-1980» σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου. (από 30-09-2008 μέχρι 2-11-2008).
Πρωτοπόρος στη χρήση του έγχρωμου φιλμ – σε μια εποχή που η ασπρόμαυρη φωτογραφία είχε την πρωτοκαθεδρία και απέδιδε κύρος στους φωτογράφους που την προτιμούσαν - ο Meyerowitz υποστήριξε με θέρμη την έγχρωμη φωτογραφία.
Αν ο Harry Callahan και ο William Eggleston είναι οι βασικοί πρωταγωνιστές της σύγχρονης αμερικανικής φωτογραφίας, ο Joel Meyerowitz (γ. 1938, Νέα Υόρκη) αποτελεί αναμφίβολα μια εξίσου σημαντική μορφή στο χώρο της φωτογραφίας και έχει χαράξει μια ιδιαίτερα σημαντική πορεία στο χώρο της αμερικανικής φωτογραφίας. Πρωτεργάτης της επονομαζόμενης φωτογραφίας δρόμου (street photography), αλλά και από τους πρώτους που συνέβαλαν καθοριστικά στο να καθιερωθεί η έγχρωμη φωτογραφία ως μορφή τέχνης, o Meyerowitz προσεγγίζει το αστικό τοπίο ως ένα σκηνικό υπό διαμόρφωση.
Γεννημένος στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης το 1938, σπούδασε ζωγραφική και ανατομικό σχέδιο στο Πανεπιστήμιο του Ohio State, και εργάστηκε αρχικά ως γραφίστας και καλλιτεχνικός διευθυντής σε μια μικρή διαφημιστική εταιρεία. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1962 υπό την επίδραση του Robert Frank, κυρίως συμβάντα στους δρόμους της πόλης, με μια μικρή κάμερα των 35mm. To 1976 στράφηκε στην έγχρωμη φωτογραφία μεγάλου μεγέθους, εστιάζοντας σε τοπία και μέρη όπως το Cape Cod.
Το 1998 σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία, με τίτλο POP, καταγράφοντας με ημερολογιακό τρόπο το οδοιπορικό δύο εβδομάδων που πραγματοποίησε μαζί με το γιο του, Sasha, και τον πατέρα του, Hy.
To 2001, λίγες μέρες μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη, ο Meyerowitz ξεκίνησε να δημιουργεί ένα αρχείο με φωτογραφίες από το Σημείο Μηδέν. Με αυτή τη σειρά εκπροσώπησε τις ΗΠΑ στην 8η Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας, το 2002.
Έχει εκθέσει τη δουλειά του σε περισσότερες από 350 εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί ανά τον κόσμο. Ατομικές του εκθέσεις φιλοξενήθηκαν σε αρκετά μουσεία, μεταξύ άλλων στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης και στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο. Έχει εκδώσει 15 φωτογραφικά άλμπουμ, μεταξύ των οποίων τα Cape Light (1978), Aftermath: The World Trade Center Archive (2006), Bystander: The History of Street Photography (1994), και Tuscany: Inside the Light (2003). Το 2009 θα κυκλοφορήσει από τη Phaidon μια αναδρομική έκδοση που θα καλύπτει το σύνολο του έργου του.
Η αλλαγή στην τεχνική του Meyerowitz από ασπρόμαυρο σε έγχρωμο φιλμ και η χρήση διαφορετικής φωτογραφικής κάμερας, αποτέλεσε την κορύφωση μιας περιόδου πειραματισμών και αναζήτησης του δημιουργού. Τα έργα που παρουσιάζονται είναι από τη δεκαετία του 1970. Πολυσύχναστοι δρόμοι μεγάλων πόλεων των ΗΠΑ, όπως της Νέας Υόρκης και άλλων της Ευρώπης, όπως του Παρισιού, άνθρωποι, στιγμιότυπα από το αστικό τοπίο, αλλά και εικόνες του φυσικού τοπίου, παρουσιάζονται μέσα στα έργα, vintage και σύγχρονες εκτυπώσεις της έκθεσης.
Τα εγκαίνια της έκθεσης του Joel Meyerowitz «Πέρα από το συνηθισμένο. 1970-1980» τέλεσε την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης ο Αμερικανός Πρόξενος κ. Hoyt Brian Yee. Στα εγκαίνια παραβρέθηκε επίσης ο Γάλλος Πρόξενος κ. Christian Thimonier.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου